Pyssel med gårdshusfynd och återbruk

Vi har ett gårdshus som innehåller en del skatter. Ja, jag ser det så eftersom att en hel del som finns där har funnits där väldigt länge. Han som byggde vårt hus runt 1925 var snickare. Så mycket av sakerna är från honom. Kistor och trälådor fyllda med alla möjliga saker. Det kommer nog ta flera år för oss att hitta och hinna gå igenom allt.

BildBild

Det är även kul att ta tillvara och göra om en del av det så att de får en ny roll och plats i vårt hus. Idag så blev det lite sånt pyssel. Jag tog en gammal kaffelåda i trä och målade den vit. Nu fungerar den som tidningsförvaring i vårt kök. Jag är ett stort fan av återbruk och gillar gamla prylar gärna med lite historia bakom. Högblankt och stilrent är inte alls min stil. Lite slitet och med lite patina och historia är absolut mer min grej. Sedan är återbruk bra för miljön och det gör det bara ännu bättre.Jo så målade jag om en sån där trälåda man får godsaker i till jul. Den har fått en ny roll som ställ för vinäger,oljor och andra flaskor som används vid matlagning. Jag älskar verkligen att pyssla med att måla och klä om saker. Det är en tillfredställande känsla att göra saker själv. Det lär komma mer om sakerna i gårdshuset längre fram. Där finns hur mycket som helst att ta tillvara. Det är något som kommer att få ta sin tid.

Bild

 

4 tankar om “Pyssel med gårdshusfynd och återbruk

  1. Hej. Jag har en fråga. Det är såhär att jag söker lägenhet i umeå. Väldigt svårt att hitta boende centralt. Men jag hittade en lägenhet i Obbola, på kyrkovägen. Jag undrar då hur man lättast tar sig in till staden Umeå från Obbola? Hur går man tillväga när man tar bussen in till stan? Hittade ingen bra info om det. Jag sökte på ULTRA men det kom inte fram info. Kan man åka direktbuss från Obbola till Umeå, eller krävs det flera byten? Är det bra vägar om man skulle välja att cykla från Obbola till Umeå?

    Tacksam för svar. Mvh Johanna.

    Gilla

    • Det går bussar som tätast under kontorstid. Då menar jag ca en gång i timmen. Obbola är jättefint och bra. Det går absolut bussar och folk pendlar med buss. Däremot så cykla kan man nog göra ibland. På vintern däremot så är det inget jag rekomenderar. En bussresa in till Umeå tar ca 40 min. Då tar jag i lite. Du kan absolut bo i Obbola och plugga, men vill du vara med i det riktiga studentlivet då rekomenderar jag att du försöker hitta boende i stan. Däremot är det länstrafiken inte ULTRA som ombesörjer bussförbindelser till och från Obbola.Hoppas att det löser sig. Boendet är en tuff nöt i Umeå för studenterna.

      Gilla

Lämna en kommentar